Koncepcja Pracy Przedszkola
Koncepcja pracy Przedszkola 22 w Bydgoszczy
I. Podstawa prawna i źródła opracowania koncepcji:
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach obowiązujących aktów prawnych ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola Nr 22, Rozporządzenia MEN z dnia 10 maja 2013 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego ( Dz.U. 2013 poz. 560). Koncepcja pracy przedszkola została zmodyfikowana i przygotowana przez Radę Pedagogiczną oraz zatwierdzona na posiedzeniu w dniu 29 sierpnia 2014 r.
II. Charakterystyka przedszkola:
Przedszkole 22 jest najstarszą placówką wychowania przedszkolnego w Bydgoszczy. Powstało w 1948 roku, w latach 1948-2013 miało swoją siedzibę w budynku przy ul. Paderewskiego 2. We wrześniu 2013 r. zostało przeniesione do samodzielnego budynku przy ul. J. Piwnika Ponurego 3, gdzie obecnie prowadzi swoją działalność. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Przedszkole liczy sześć oddziałów. Liczba dzieci 140.
Oprócz realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego od początku swojej działalności promuje sztukę ludową i prowadzi zajęcia w oparciu o własny program autorski, dotyczący sztuki i kultury ludowej regionu Kujaw, Pałuk, Warmii i Mazur. Posiada oryginalny wystrój w stylu regionalnym, a także stroje ludowe dla dzieci (kujawskie, pałuckie, warmińsko - mazurskie i krakowskie). Przedszkole jest oddalone od głównej ulicy i położone wśród zieleni. W jego sąsiedztwie znajdują się obiekty sportowe i tereny rekreacyjne. Posiada duży, bezpieczny ogród przedszkolny, wyposażony w sprzęt terenowy. Placówka wyposażona jest w przestronne sale i posiada odpowiednią bazę dydaktyczną. Kadra nauczycielska liczy 12 osób, wszystkie nauczycielki posiadają wykształcenie pedagogiczne wyższe magisterskie oraz następujące stopnie awansu zawodowego :
nauczyciela dyplomowanego: 5 nauczycielek,
nauczyciela mianowanego: 2 nauczycielki,
nauczyciela kontraktowego: 5 nauczycielek.
Przedszkole współpracuje z pobliskimi szkołami i innymi placówkami wychowania przedszkolnego oraz instytucjami kulturalnymi takimi, jak: Dom Kultury nr 5, a także instytucjami wspierającymi rozwój dzieci. W przedszkolu odbywają się zajęcia dodatkowe takie, jak: rytmika, język angielski i terapia logopedyczna. Oferuje również comiesięczne muzyczne audycje dla przedszkolaków. Na terenie przedszkola organizowane są uroczystości związane z tradycjami świątecznymi.
III. Wizja przedszkola:
Nasze przedszkole jest instytucją stwarzającą odpowiednie warunki do szeroko rozumianego rozwoju dziecka, zgodnych z jego potrzebami i zainteresowaniami. Jest przedszkolem otwartym na współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie gotowości szkolnej.
IV. Misja przedszkola:
Misją naszego przedszkola jest wspomaganie intelektualnego, emocjonalno – społecznego i fizycznego rozwoju dziecka uwzględniając jego możliwości psychofizyczne, indywidualne upodobania i zdolności, szanując jego godność i potrzeby w atmosferze bezpieczeństwa i wzajemnego zrozumienia. Proponujemy dzieciom różnorodne formy działalności sprzyjających rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień, w tym edukację regionalną. Ściśle współpracujemy ze środowiskiem rodzinnym i instytucjami wspomagającymi rozwój dzieci oraz wspierającymi rodziców w wychowaniu dzieci.
Dziecko w naszym przedszkolu:
Czuje się bezpiecznie, jest radosne, chętnie podejmuje różnorodną działalność sprzyjającą rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań, jest kulturalne, empatyczne i tolerancyjne, może liczyć na wsparcie wszystkich pracowników przedszkola.
Model absolwenta:
Dziecko kończące nasze przedszkole:
- jest dojrzałe emocjonalnie i przygotowane do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach,
- jest wyposażone w system wartości moralnych i norm społecznych,
- jest zmotywowane do uczenia się i do podejmowania wysiłku intelektualnego,
- jest twórcze i poszukujące,
- jest samodzielne ale również potrafi współdziałać w grupie ,
- jest świadome zagrożeń płynących z otoczenia, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa,
- jest sprawne fizycznie,
- jest tolerancyjne,
- jest wrażliwe ekologicznie i szanujące przyrodę,
- jest komunikatywne,
- zna kulturę i dziedzictwo własnego regionu,
- zna symbole narodowe,
- czuje się Polakiem i Europejczykiem.
Rodzice naszego przedszkola:
Współpracują z przedszkolem, czynnie uczestniczą w życiu przedszkola, interesują się osiągnięciami dzieci, otrzymują rzetelną informację na temat rozwoju dziecka jego sukcesów i niepowodzeń, uczestniczą w zajęciach otwartych, otrzymują pomoc specjalistów, wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola, są partnerami zarządzaniu placówką.
Nauczyciele naszego przedszkola:
Nauczyciele są twórczy, aktywni, otwarci na współpracę ze środowiskiem rodzinnym, specjalistami i środowiskiem lokalnym, wspierają rozwój dziecka, motywują dzieci do udziału w konkursach i przeglądach, rzetelnie diagnozują rozwój dzieci, współpracują w zespołach nauczycielskich, aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki, stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola, doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.
V. Cele i zadania:
I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej:
- przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa,
- działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie,
- realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
II. Procesy zachodzące w przedszkolu:
- w przedszkolu wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem,
- przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań,
- w przedszkolu funkcjonuje system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci,
- dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym:
- przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku,
- w przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicamii wzmacniania ich ról,
- absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji,
- działalność przedszkola promowana jest w środowisku.
IV. Zarządzanie przedszkolem:
- praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola,
- nauczyciele wspólnie planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy,
- nauczyciele systematycznie uczestniczą w doskonaleniu zawodowym, zdobywaniu wiedzy i umiejętności, która ma wpływ na jakość pracy przedszkola,
- dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi,
- warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
VI. Tradycje przedszkolne:
- Pasowanie na Przedszkolaka,
- Andrzejki,
- Mikołajki,
- Jasełka Bożonarodzeniowa,
- Wigilia,
- Bal karnawałowy dla dzieci,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Rodzinne konkursy plastyczne,
- Kiermasz Wielkanocny,
- Przeglądy Przedszkolnych Teatrzyków Obrzędowych,
- Miedzyprzedszkolny Przegląd Piosenki i Tańca Regionalnego,
- Festyn Rodzinny z okazji Dnia Matki i Ojca,
- Dzień Dziecka,
- Wycieczki edukacyjne,
VII. Wskaźniki efektywności koncepcji – kryteria sukcesu
- wzbogacanie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne,
- realizacja skutecznego systemu diagnozowania i wspomagania rozwoju dzieci,
- wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
- wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,
- zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
- zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola,
- zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
- upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
- udział dzieci w konkursach i przeglądach artystycznych,
- stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne.
VIII. Elementy składowe koncepcji:
- Roczne plany pracy,
- Program adaptacyjny,
- Program wychowawczy,
- Podstawa programowa,
- Program wychowania przedszkolnego wybrany przez nauczycieli,
- Program autorski o charakterze regionalny.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.